środa, 22 marca 2023 r.
Jedną z metod komunikacji alternatwnej są PIKTOGRAMY . Czym są piktogramy ? To graficzny system komunikacji przeznaczony dla osób nie mówiących . A upraszczając - Piktogram to biały znak , na czarnym tle , zawierający jednowyrazowy , słowny opis . Piktogramy są przeznaczone dla osób nie mówiących werbalnie , w celu ułatwienia im komunikacji z otoczeniem . Produkowane są i sprzedawane m. in. przez CENTRUM METOD ALTERNATYWNYCH ze Szczecina . Piktogramy podzielone są na trzy zestawy . Koszt zestawu nr. 1 to 370 zł, nr . 2 to 320 zł, nr 3 to 238 zł. Razem trzy zestawy zawierają 1324 foliowane obrazki o rozm . 10x10 cm. Oczywiście jest możliwość zamówienia obrazków o dowolnym rozmiarze . Obrazki posortowane są w grupy tematyczne . C M A prowadzi również szkolenia dotyczące komunikacji alternatywnj . Takie szkolenia organizowane są również w innych regionach Polski , np. w Krakowie w ośrodku " Pestka". Jest to 20 godz . wykładów i zajęć warsztatowych , przygotowujących teoretycznie i praktycznie do podjęca komunikacji i nauczania Piktogramami. W takim szkoleniu mogą uczestniczyć zarówno rodzice , jak i pedagodzy i inni. Uczestnicy na koniec otrzymują certyfikat udziału w szkoleniu . Koszt to ok. 300zł /os. Czytając różne strony dzieci niepełnosprawnych , wielu już rodziców brało udział w takim szkoleniu , bardzo je sobie chwaląc. Nie ukrywam , że i my coraz częściej myślimy o takim szkoleniu . Dzięki szkoleniu można o wiele lepiej zrozumieć swoje dziecko. Wracając do piktogramów , to przede wszystkim nie każde dziecko może w ten sposób zacząć się komunikować . Przede wszystkim należy uwzględnić jego możliwości ruchowe i percepcyjne . Natalka zdecydowanie nie potrafiła by wybrać obrazka za pomocą ręki , gdyż nie potrafi " używać " rączek. Ale to nie znaczy ,że dyskwalifikuje Ją to w nauczaniu taką metodą . Dziecko może wskazać dany piktogram np. poprzez spojrzenie , płacz , mimikę twarzy , a nawet agresję . Porozumiwanie się za pomoca piktogramów nie jest łatwe i wymaga bardzo dużo czasu . Ale zresztą co jest proste w nauczaniu czegokolwiek dziecka niepełnosprawnego . Najważniesze jest nie tylko przy porozumiewaniu się piktogramami , ale i przy komunikacji codziennej , wyuczonej lepiej lub gorzej , ale zawsze jakoś, aby czekać na koniec wypowiedzi . A końcem wypowiedzi dziecka może być np. gaworzenie, ale także spojrzenie , czy gest . Należy starać się czekać na odowiedż ok. 3-5 sekund . Wszystko wymaga cierpliwości i przede wszystkim konsekwencji!!! Sposób zadawania pytań też jest bardzo ważny . Należy odpowiednio dobierać pytania zadawane dziecku . My w stosunku do Natalki staramy się zadawać pytania zamknięte , na które można odpowiedzieć "tak " lub "nie" -np. "Natalko czy chcesz pić?" , a nie pytanie otwarte "Natalko czy chcesz herbatkę, czy soczek? " lub " Natalko czy dziś padał deszcz?" a nie "Natalko czy świeci dziś słońce czy pada deszcz ? " . Oczywiście należy pozwolić Natalce wybierać , ale tylko w momencie kiedy możemy Jej coś przedstawić na obrazku , lub w rzeczywistości np. pokazując Natalce 2 książeczki czekamy na Jej reakcję słowną . Jeśli ona nie następuje czekamy na Jej spojrzenie czy też reakcję np. uśmiechem czy też mlaskaniem . Bo Natalka komunikuje się z nami za pomocą gaworzenia , uśmiechu -kiedy coś chce , czy też coś się Jej podoba , kiedy Ją coś boli ściska " w dziubek " buzię . Najczęściej bolą Ją wtedy dziąsełka lub ząbek ; Kiedy boli Ją bardzo brzuszek wtedy płacze ; kiedy boi się czegoś lub kogoś reaguje odruchem wymiotnym i odruchem " moro" ;kiedy chce pić w charakterystyczny sposób wysuwa języczek ; kiedy już nie chce pić czy też jeść wypycha język na zewnątrz; kiedy np. skończy Jej się bajka w telewizji , zaczyna "wołać" nas. Oczywiście są sytuacje, kiedy poprostu niewiemy o co chodzi Natalce , czy co by chciała w danym momencie.No ale wszystko przed nami . Mamy nadzieję ,że jeszcze lepiej będziemy rozumieć Natalkę a Ona nas. Najważniejsze teraz jest wypracowanie wyrażenia "tak " i "nie". Przyjęliśmy ,że "tak" jest wtedy kiedy Natalka odpowie na zadane Jej pytanie gaworzeniem; " nie " natomiast wtedy , kiedy Natalka milczy. Oczywiście pytanie zadane powtarzamy trzy razy i czekamy chwilę na odpowiedz . Nie jest to tak ,że zawsze wiemy o co chodzi Natalce , ale myślimy ,że wszystko wymaga czasu i KONSEKWENCJI !!! Natalia również musi mieć czas aby zauważyć naszą reakcję na Jej gest , spojrzenie , czy gaworzenie. Może właśnie piktogramy , czy szkolenie by nam w tym pomogło . Wszystko trzeba jednak wprowadzać z głową.Natalia jest bardzo inteligentną dziewczynką . Zapytana np. "gdzie jest tatuś ? potrafi spojrzeć świadomie w kierunku swojego tatusia . Są jeszcze inne przykłady o których można pisać i pisać. Wiem może ,że niektórym czytającym może się to wydawać śmieszne , ale dla nas rodziców to ogromny sukces naszego dziecka .
Najważniejsze ,że Natalka intelektualnie idzie do przodu . Małymi kroczkami , ale do przodu ! Przez te lata mogę śmiało napisać ,że rozumiemy swoje dziecko bardzo dobrze , ale to nie znaczy ,że nie chcemy jeszcze lepiej . Najważniejsze PRACA, CIERPLIWOŚĆ I KONSEKWENCJA . A jeszcze ważniejsze NIEZAPOMINAĆ, ŻE CAŁY CZAS JESTEŚMY PRZEDE WSZYSTKIM RODZICAMI !!! Więcej o piktogramach i metodach komunikacji alternatywnej , np. o innym programie językowym MAKATON , opierającym się na symbolach graficznych i gestach m.in. na stronach :Stowarzyszenie "Mówić bez słów ;"Makaton" , "Fundacja Sawanti" "Centrum Komunikacji Alternatywnej".Warto obejrzeć przepiekny film dokumentalny "JA , MOTYL" o chłopaku , który porozumiewa się za pomocą piktogramów. POLECAMY !
Na koniec bardzo ważny tekst , o którym powinniśmy pamiętać nie tylko my rodzice :
"NIE UDAWAJ ,ŻE WSZYSTKO ROZUMIESZ, JEŚLI TAK NIE JEST. NIECH DZIECKO MA ŚWIADOMOŚĆ ILE ZROZUMIAŁEŚ. POWIEDZ ,ŻE NIE ZROZUMIAŁEŚ WSZYSTKIEGO I POPROŚ O POWTÓRZENIE LUB POWIEDZENIE INNYMI SŁOWAMI NP. GESTEM CZY SPOJRZENIEM(...) STARAJ SIĘ CZEKAĆ , CHOĆ NIE ZAWSZE MOŻESZ UZYSKAĆ ODPOWIEDŻ!(...) NAUCZ SIĘ BYĆ DOBRYM SŁUCHACZEM !!!"
Data: 2012-09-30
Dziś , na zajęciach rewalidacyjnych , nasza kochana córunia , zrobiła po raz pierwszy w życiu, prawdziwe ciasto . Pracy było bardzo dużo - jak to bywa przy pieczeniu ciast. Ale Natalka miała przy tym dużo radości. Bardzo fajnie reagowała na mieszanie "suchych" składników ciasta. Pózniej etap wyrabiania - gdzie bez pomocy Pani Joli, nie obeszło się !Pani Jola ma dobrą ręke do wyrabiania ciasta:-). Minka "kwaśna " u Natalki pojawiła się troszkę przy nakładaniu jabłek na ciasto . Ale we wszystkim Natalka bardzo dzielnie brała udział. Etapy powstawania ciasta można zobaczyć w galerii- zajęcia rew( zdjęcia niestety są pomieszane- nie wiem dlaczego) . Ciasto wyszło wspaniałe-wizualnie!!!Niestety nie wypiekło się dobrze . Środek surowy :-( , natomiast brzegi rewelacyjne :-)- bardzo smaczne!. No ale nie to się liczy . Nasza mała Mistrzyni-cukiernik spisała się na medal, który zresztą otrzymała od Pani Joli !!! BRAWO NATALKO!!!
Wszystkim zainteresowanym ciastem , podajemy przepis :
SKŁADNIKI:
*szczypta uśmiechu
*miarka apetytu
*gram dobrego humoru
*kilka łyżek pozytywnej energii
*odrobina serca
*kostka ciepłej atmosfery
PRZYGOTOWANIE:
Wszystkie składniki wymieszać i zaprawić gorącą mieszanką pięknych chwil. Posypać życzliwościami .Piec do momentu pojawienia się kilku wypieków na twarzy . Spożywać z sercem.
Efekt gwarantowany :-)!!!
Data: 2012-09-27
poprzednia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | 218 | 219 | 220 | 221 | 222 | 223 | 224 | 225 | 226 | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | 237 | 238 | 239 | 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | 251 | 252 | 253 | 254 | 255 | 256 | 257 | 258 | 259 | 260 | 261 | 262 | 263 | 264 | nastepna