Pomoc dla Natalki Okularczyk

piątek, 19 października 2018 r.




Dekalog o AAC

Dekalog o AAC

Dekalog o AAC dla nauczycieli i logopedów :)

Dziesięć rzeczy, które chciałbym, by mój nauczyciel i logopeda wiedzieli o AAC, Patricia L. Mervine

Chciałbym, żeby...

1. ... cały zespół był przeszkolony w programowaniu i używaniu mojego systemu AAC. Mój „głos" nie powinien być mi zabrany tylko dlatego, że dorosły jest nieobecny bądź zajęty. A, i bardzo przydałby się dobry system zapasowy na wypadek, gdy mój zawiedzie.

2. ... moje urządzenie AAC było zawsze naładowane i przez cały czas ustawione do mojego użytku. Inne dzieciaki mogą mówić przez cały dzień - na przerwie, podczas śniadania, w autobusie, w sali gimnastycznej - więc nie zabieraj mi głosu, gdy jestem w klasie!

3. ... każdy dawał mi wystarczającą ilość czasu, bym powiedział, co myślę. Jeśli w rozmowie z Tobą komunikuję się za wolno, wymyśl sposób na szybsze otrzymywanie moich wiadomości!

4. ... każdy dawał mi szansę wypowiedzieć się - nie tylko odpowiadać na pytania, ale i je zadawać, komentować, dzielić się tym, co dzieje się w moim życiu i w mojej głowie!

5. ... żebyś dał mi czas na poznanie mojego urządzenia do komunikacji i na zastanowienie, w czym może mi być pomocne, zanim zdecydujesz, że jest dla mnie nieodpowiednie. Mam na myśli również prawo do popełniania błędów i spowodowanego tym zdenerwowania. Hej, uczę się nowego języka i nie stanie się to z dnia na dzień! Im więcej wymyślisz sytuacji, w których mogę używać mojego urządzenia, tym szybciej się go nauczę.

6. .... mój system AAC miał więcej czasowników i określników niż rzeczowników. Jeśli zapełniasz mój system rzeczownikami, ustawiasz sytuację bodziec/odpowiedź, a ja mogę komunikować DUŻO więcej, niż to. Poza tym, rzeczowniki to nuda. Czasowniki i określenia - tam się dzieje.

7. ... przestał tak bardzo zwracać uwagę na ortografię i gramatykę, i po prostu pozwolił mi uwolnić myśli! Moja ortografia i gramatyka poprawią się z czasem, ale nie powinienem musieć czekać, aż poprawią się aż tak, żebym efektywnie się komunikował.

8. ... posłuchaj innych dzieci w moim wieku i zauważ, o czym mówią, a następnie daj mi dostęp do tych tematów i wyrażeń. Bez urazy, ale chcę brzmieć jak dziecko w moim wieku, nie jak logopeda.

9. ... znalazł sposób na aktywne zaangażowanie mnie w każdą czynność. To oznacza bycie kreatywnym. Adaptowanie Twoich lekcji i zwyczajów to wysiłek z Twojej strony, który będzie oznaczał dla mnie cały świat.

10. ... każdy widział mnie przez pryzmat tego, co mogę powiedzieć i zrobić. Jeśli nie możesz dostrzec czegoś poza tym, czego nie mogę zrobić, ograniczasz moje życie.

Data: 2016-10-17

AAC - Komunikacja Alternatywna

AAC - Komunikacja Alternatywna

Październik to Światowy Miesiąc AAC - komunikacji alternatywnej dla niemówiących dzieci z autyzmem, porażeniem mózgowym i innymi niepełnosprawnościami. Czyli "rozmawiania" gestami Makatonu, Piktogramami( symbolami przedstawiającymi np. daną czynność , rzecz ), a dla bardziej zaawansowanych za pomocą tabletów i specjalnych programów. Natalka nie mówi , dlatego też komunikujemy się z Nią naszą wypracowaną przez te lata metodą . To spojrzenie , to pojedyńcze sylaby , to także piktogramy , czyli kolorowe obrazki . Dzięki temu choć Natalia nie potrafi mówić , wiemy ( czy też domyślamy się o co Jej chodzi , czego potrzebuje , co Jej dolega , czego nie chce itd. ) Ważne aby pamiętać , że Ona rozumie a my musimy czasami cierpliwie czekać na Jej "odpowiedź " . Można mówić bez słów .

Data: 2016-10-07

poprzednia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | 205 | 206 | 207 | 208 | 209 | 210 | 211 | 212 | 213 | 214 | 215 | 216 | 217 | nastepna

Login: Hasło:

Praksim